
Πόλιος Παπαγιαννίδης
Πόλιος Παπαγιαννίδης
Ο Πολυχρόνης Παπαγιαννίδης, γνωστός ως Πόλιος, γεννήθηκε στις 27 Μαρτίου 1956 στον Κεχρόκαμπο Καβάλας. Υπήρξε τραγουδιστής, οργανοπαίκτης και συνθέτης-στιχουργός, ένας από τους αυθεντικότερους και πλέον καταξιωμένους εκφραστές της ποντιακής μουσικής παράδοσης. Η φωνή του, με το μοναδικό της ηχόχρωμα και τη σπάνια χροιά, άγγιξε γενιές Ποντίων και αποτέλεσε σημείο αναφοράς για τη μουσική κληρονομιά του Πόντου στην οποία αφιερώθηκε ολοκληρωτικά από μικρή ηλικία.
Τα πρώτα του βήματα στο τραγούδι τα έκανε δίπλα στον Κυριάκο Ιωακειμίδη, ενώ στη μακρόχρονη πορεία του συνεργάστηκε με πληθώρα σημαντικών Ποντίων καλλιτεχνών. Εκτός όμως από σπουδαίος τραγουδιστής, ο Πόλιος Παπαγιαννίδης ήταν και εξαίρετος οργανοπαίκτης αλλά και οργανοποιός. Έπαιζε αγγείο (τουλούμ’), φλογέρα και ζουρνά, ακολουθώντας τα βήματα του πατέρα του, Ιωάννη Παπαγιαννίδη, ο οποίος καταγόταν από το χωριό Κοσμά της Ματσούκας και ήταν γνωστός δεξιοτέχνης του αγγείου. Ο Πόλιος διδάχθηκε από τον ίδιο και συνέχισε την παράδοση με αφοσίωση.
Το 1991 ηχογράφησε τον πρώτο του δίσκο με τίτλο «Ο Σιμούλτς και ο Πόλιον» σε συνεργασία με τον αείμνηστο Γιώργο Αμαραντίδη, ο οποίος γνώρισε μεγάλη επιτυχία. Η συνεργασία αυτή συνεχίστηκε με έναν ακόμη δίσκο, «Ο Σιμούλτς και ο Πόλιον μίαν κι άλλο». Ακολούθησε και τρίτη δισκογραφική δουλειά με τον Αδάμ Αποστολίδη, με τίτλο «Ση παρχαρί’ σο δρόμον».
Το 1992, κατέβηκε στην Αθήνα και ξεκίνησε τις εμφανίσεις του στο ποντιακό κέντρο «Κορτσόπον», όπου παρέμεινε για δύο περιόδους (1992-1997 και 1998-2000). Οι ζωντανές του εμφανίσεις ήταν πάντα ξεχωριστές, γεμάτες ψυχή και αυθεντικότητα, διασκεδάζοντας αμέτρητους Πόντιους τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, σε πανηγύρια, εκδηλώσεις και γιορτές συλλόγων.
Πέρα από τη μουσική, το 1989 κατέγραψε και μία συμμετοχή ως ερασιτέχνης ηθοποιός στην ποντιακή κωμωδία-τηλεταινία «Εύραμε γαμπρόν για την Ανάσταν», η οποία γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στον Κεχρόκαμπο Καβάλας σε σκηνοθεσία και σενάριο της Ανθούλας Παλαιστή.
Ο Πόλιος Παπαγιαννίδης έφυγε από τη ζωή στις 14 Μαΐου 2020, συνεπεία οξέος εμφράγματος, στον Κεχρόκαμπο Καβάλας, τον τόπο που αγαπούσε και λάτρευε, αφήνοντας πίσω του μια ανεκτίμητη μουσική παρακαταθήκη. Υπήρξε ένα μεγάλο κεφάλαιο της ποντιακής μουσικής παράδοσης, καθώς με το ταλέντο του, τη φωνή του και την αυθεντικότητά του συνέβαλε στη διάσωση και τη διάδοση της ποντιακής μουσικής ενώ και ο χαρακτήρας του ενέπνευσε όσους είχαν την τύχη να τον γνωρίσουν. Παρέμεινε μέχρι το τέλος απλός, ταπεινός και προσιτός, χαρακτηριστικά που τον έκαναν ιδιαίτερα αγαπητό. Η φωνή του, η τέχνη του και η αγάπη του για την ποντιακή μουσική θα συνεχίσουν να εμπνέουν τις επόμενες γενιές.
album
Albums/Singles (10)
lyrics
Τραγούδια (84)
- Άγουρος είμ’ άγουρος - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον
- Άγουρος είμ’ άγουρος - Μια βραδιά στο «Κορτσόπον»
- Αηλί εμέν - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον
- Αΐκον έν’ τ’ ιδίωμα μ’ - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον μίαν κι άλλο
- Αΐκον έν’ τ’ ιδίωμα μ’ - Έναν μουχαπέτ’ σα Ούτσ̌ενα
- Ακόμαν μεσημέρτς έν’ - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον μίαν κι άλλο
- Άκ’σον, πουλί μ’, την κεμεντσ̌έν - Ση παρχαρί’ σο δρόμον
- Ανάθεμα σας έρημα θα βλαστημώ σας τσ̌όλια - 25 χρόνια Ασλανίδης - 30 χρόνια VASIPAP
- Απ’ αδά επάρ’τε με - Ση παρχαρί’ σο δρόμον
- Απ’ ατώρα κι αλλομίαν - Απ’ ατώρα κι αλλομίαν
- Απ’ ατώρα κι αλλομίαν - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον μίαν κι άλλο
- Αποπάν’ καικά - Τραγούδια και σκοποί του Πόντου
- Ας λέμε την ιστορίαν - Τα καϊτέδες τ’ έμορφα
- Ατσ̌απάτ - Τραγούδια και σκοποί του Πόντου
- Βάσταξον, καρδι͜ά μ’, βάσταξον - Ποντιακό γλέντι
- Βιώματα 4 - Βιώματα
- Για τον Γιώργο - Φεγγιτοβέρ’
- Γιάννε, Γιάννε - Τα καϊτέδες τ’ έμορφα
- Γουρπάν’ σο κεμεντζ̌όπο σ’ - Άμον ταραήλτς
- Ε! κορτσόπον, ντό τερείς; - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον
- Ε! κορτσόπον, ντό τερείς; - Μια βραδιά στο «Κορτσόπον»
- Εγώ είμαι ας σο Τσουπανό - Τ’ εγάπ’ς μαχ̌αιρέας
- Είνας κόρην εσόεψεν τη ηλ’ την εμορφά̤δαν - Άβζηστος καντήλα
- Εκατήβα σα παχτσ̌έδες - Ση παρχαρί’ σο δρόμον
- Εκατήβα σα παχτσ̌έδες - Τραγούδια και σκοποί του Πόντου
- Εκεί πέρα σα λιβάδι͜α - Ση παρχαρί’ σο δρόμον
- Επαλαλώθαν οι λαοί - Τα καϊτέδες τ’ έμορφα
- Επέρα χαμαιλέτεν - Ση παρχαρί’ σο δρόμον
- Ζωγραφία - Έναν μουχαπέτ’ σα Ούτσ̌ενα
- Ζωγραφία - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον
- Η κόρη παντρείαν θέλ’ - Μια βραδιά στο «Κορτσόπον»
- Η κόρη παντρείαν θέλ’ - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον
- Θάλασσα Καρατενίζ - Τα καϊτέδες τ’ έμορφα
- Θεού μικρόν πουλόπον - Όντες εγεννέθε ατέ
- Κάποτε κρούω σο ρακίν - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον
- Κερεκούλα - Ση παρχαρί’ σο δρόμον
- ’Κι θέλω άσπρα μάγουλα - 25 χρόνια Ασλανίδης - 30 χρόνια VASIPAP
- Κιζέλα - Τραγούδια και σκοποί του Πόντου
- Κουνιχτόν - Τραγούδια και σκοποί του Πόντου
- Κουτσ̌ή μελαχρινή - Λυράρηδες και τραγουδιστές Νο2
- Κουτσ̌ή μελαχρινή - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον μίαν κι άλλο
- Μανίτσα μ’, δέβα - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον μίαν κι άλλο
- Νασάν εκείν’ το παλληκάρ’ - Τ’ εγάπ’ς μαχ̌αιρέας
- Ο Ματσουκάτες - Ση παρχαρί’ σο δρόμον
- Οι φίλ’ εμαζεύταν - Ση παρχαρί’ σο δρόμον
- Όλια τση γης τα υπάρχοντα - 25 χρόνια Ασλανίδης - 30 χρόνια VASIPAP
- Ομάλ’ Καρς - Τραγούδια και σκοποί του Πόντου
- Ομάλι(ν) - Τραγούδια και σκοποί του Πόντου
- Περιστέρα έμορφος - Ξίφαρον
- ’Πήγαμε σο Ταλταπάν - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον μίαν κι άλλο
- Προσωνύμ’ εκόλλτσανε - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον μίαν κι άλλο
- Σ’ έναν έμορφον χορόν - Ση παρχαρί’ σο δρόμον
- Ση Κοντού - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον
- Ση Κοντού - Ση Κοντού
- Ση Κοντού - Ση Κοντού
- Ση παρχαρί’ σο δρόμον - Ση παρχαρί’ σο δρόμον
- Σην ξενιτει͜άν ερρώστεσα - Σην ξενιτει͜άν ερρώστεσα
- Σο ζωνάρι σ’ κορτσόπον - Τη καρδι͜άς ι-μ’ το φυλλάνοιγμαν
- Σο παρχαρί ’κι πάω - Σο παρχάρι ’κι πάω
- Σο παρχάριν ’κι πάω - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον μίαν κι άλλο
- Σο παρχάριν ’κι πάω - Έναν μουχαπέτ’ σα Ούτσ̌ενα
- Σο παρχάριν ’κι πάω - Μια βραδιά στο «Κορτσόπον»
- Σο πέραν τη μαχαλάν - Ση παρχαρί’ σο δρόμον
- Σον Άδ’ επήγα - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον μίαν κι άλλο
- Τ’ άλογο μ’ ’καβάλκεψα - Καρδοπόνεμαν
- Τ’ άλογο μ’ ’καβάλκεψα - Έναν μουχαπέτ’ σα Ούτσ̌ενα
- Τ’ από κάθεν κιάν’ - Τραγούδια και σκοποί του Πόντου
- Τ’ εγάπ’ς καμένον - Όντες εγεννέθε ατέ
- Τα καϊτέδες τ’ έμορφα - Τα καϊτέδες τ’ έμορφα
- Τα τέρτι͜α μ’ τα παράπονα μ’ - Άβζηστος καντήλα
- Ταν-ταν κοιλίαν - Έναν μουχαπέτ’ σα Ούτσ̌ενα
- Ταν-ταν κοιλίαν εύκαιρον - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον
- Τερέστεν τ’ ομματόπα μου - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον
- Τερέστεν τ’ ομματόπα μου - Ποντιακή παράδοση
- Τερέστεν τ’ ομματόπα μου - Έναν μουχαπέτ’ σα Ούτσ̌ενα
- Τερώ ολόερα - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον μίαν κι άλλο
- Τη χ̌ι͜ορίτσας το φιστάν’ - Ο Σιμούλτς κι ο Πόλιον
- Τίγκιλ-τίγκιλ τα γολγόνι͜α - Άμον ταραήλτς
- Τίγκιλ-τίγκιλ τα γολγόνι͜α - Traversées
- Τικ Τόνγιας - Άμον ταραήλτς
- Τίκιν Νικόπολης - Τραγούδια και σκοποί του Πόντου
- Το λιθάρ’ - Τα καϊτέδες τ’ έμορφα
- Το μαχ̌αίρι μ’ σίδερον - Καρδοπόνεμαν
- Τσ̌άνιμ αμάν - 25 χρόνια Ασλανίδης - 30 χρόνια VASIPAP









