Προβολή Τραγουδιού
Θαρρείς μωρόν παιδίν είσαι |

Στιχουργοί: Παραδοσιακό
Συνθέτες: Παραδοσιακό
Καλλιτέχνες: Νίκος Χαλυβόπουλος
Θαρρείς μωρόν παιδίν είσαι, εφτάρ’ η κεμεντζ̌έ σ’ -ι¹ Τον κόσμον επαλάλωσες αρ’ με την κεμεντζ̌έ σ’ -ι Κι αρ’, ε! ρίζα μ’, ε! στερέα μ’! Θα στείλω και θα παίρω σε ας σην Δικαίαν Κρίσην Αρ’ μετ’ εσέν θα κρίσκουμαι, αρ’ με τους βασιλείς -ι Ξαν! Ε! ρίζα μ’, ε! στερέα μ’! Τα άστρα εκαμπάντσαν, οξ̌ουκέσ’ καλόν καιρός -ι Και έμορφα εσάρεψεν αρ’ ατό ο χορό σ’ -ι Ξαν! Ε! ρίζα μ’, ε! στερέα μ’! «Τσ̌ελίκ’»² θα απαντούνε μας καλύτερον το βίο σ’ Και αέτσ’ σε πλάκες³ θ’ απομέν’ τ’ όνεμα σ’ αιωνίως Ξαν! Ε! ρίζα μ’, Παναγία μ’!
Κείμενο | Επεξήγηση | Ετυμ. Ρίζα | Προέλευση |
---|---|---|---|
αέτσ’ | έτσι | ||
απαντούνε | συναντούν | ||
απομέν’ | απομένει | ||
βίο | το βιος, το σύνολο των ζωντανών που έχει στην ιδιοκτησία του κάποιος, η περιουσία κάποιου | ||
Δικαίαν Κρίσην | η Δευτέρα Παρουσία (κατά την οποία, σύμφωνα με την ορθόδοξη χριστιανική πίστη, θα κριθούν όλοι από τον Δίκαιο Κριτή-Θεό) | ||
εκαμπάντσαν | ανέτειλαν | ||
έμορφα | όμορφα | ||
επαλάλωσες | τρέλανες | ||
εσάρεψεν | τύλιξε, περικύκλωσε, άρεσε | sarmak | |
κεμεντζ̌έ | λύρα | kemençe/kemānçe | |
κρίσκουμαι | κρίνομαι, δικάζομαι, τιμωρούμαι | ||
μετ’ | μαζί με (με αιτιατική), με (τρόπος) | ||
ξαν | πάλι, ξανά | ||
όνεμα | όνομα | ||
οξ̌ουκέσ’ | έξω εκεί πέρα | ||
παίρω | παίρνω | ||
στερέα | στήριγμα |
¹ Η υψίφωνα κουρδισμένη λύρα (ζιλ) η οποία είχε άνοιγμα σκάφης (σκαφίδ’) στη βάση της μήκους 7 εκατοστών. Εδώ παρομοιάζει τον υψίφωνο ήχο μιας ζιλ λύρας με αυτό ενός μωρού. ² Το παρατσούκλι του Χαλυβόπουλου (çelik=ο χάλυβας, το ατσάλι) ³ Εννοεί τις κυκλικές πλάκες (δίσκους) από μίγμα γομαλάκας του φωνογράφου στις οποίες ηχογραφούσαν εκείνη την εποχή