Προβολή Τραγουδιού
Κόρη, την γλώσσα σ’ σέρεψον |
Στιχουργοί: Νάκος Ευσταθιάδης
Συνθέτες: Κώστας Σιώπης
Καλλιτέχνες: Ανέστης Μωυσής
Κόρη, την γλώσσα σ’ σέρεψον πολλά επετυλίεν Όθεν εντώκεν και γεράν με το φαρμάκ’ ενοίεν¹ Εσέν τ’ ομμάτ’ ξάι ’κι πιάν’ τηνάν τερείς Ταβάρα -ν- και σο κρεβάτ’ κρεμί͜εις ατον ολόεν εβδομάδαν Σο καπαέτι σ’ ’κι έρχεσαι² άλλ’ είναι χιλελήδες Πώς πετσ̌αρεύ’ς και μετ’ εσέν όλοι είναι σεβνταλήδες;
Κείμενο | Επεξήγηση | Ετυμ. Ρίζα | Προέλευση |
---|---|---|---|
γεράν | πληγή, τραύμα | yara | |
ενοίεν | (αμετάβ.) άνοιξε | ||
εντώκεν | χτύπησε | ||
επετυλίεν | ξετυλίχθηκε | ||
καπαέτι | φταίξιμο, σφάλμα, έγκλημα | kabahat/ḳabāḥat | |
’κι | δεν | οὐκί<οὐχί | |
κρεμί͜εις | γκρεμίζεις, ρίχνεις κάποιον | ||
μετ’ | μαζί με (με αιτιατική), με (τρόπος) | ||
ξάι | καθόλου | ||
όθεν | όπου, οπουδήποτε, σε όποιον | ||
ολόεν | ολόκληρο/η | ||
ομμάτ’ | μάτι | ||
πετσ̌αρεύ’ς | καταφέρνεις, αντιμετωπίζεις, τα βγάζεις πέρα | becermek | |
πιάν’ | πιάνει | ||
πολλά | (επίθ.) πολλά, (επίρρ.) πολύ | ||
σεβνταλήδες | ερωτοχτυπημένοι, ερωτευμένοι | sevdalı | |
σέρεψον | (προστ.) μάζεψε, συγκέντρωσε | σωρεύω | |
Ταβάρα | δαιμόνιο που προκαλούσε αίσθημα πνιγμού στον ύπνο, η Μόρα (ουσιαστικά η προσωποποίηση του φαινομένου της υπνικής παράλυσης), μτφ. εφιάλτης, ψυχοπλάκωμα | πιθ. εκ του αραβ. tafra=πηδάω | |
τερείς | κοιτάς | ||
τηνάν | αυτόν/ην που | ||
χιλελήδες | δόλιοι, ανέντιμοι, κακόβουλοι | hileli<ḥīle |
¹ «με το φαρμάκ’ ενοίεν», κακοφόρμισε, άνοιξε από το δηλητήριο/πύον ² «σο καπαέτι σ’ ’κι έρχεσαι» κυριολ. «στο φταίξιμο/σφάλμα σου δεν έρχεσαι», ήτοι δεν αναγνωρίζεις το λάθος σου, δεν "σηκώνεις" το λάθος σου