Προβολή Τραγουδιού
Η Μαρία |

Στιχουργοί: Γεώργιος Ζαπουνίδης
Συνθέτες: Γεώργιος Ζαπουνίδης, Παραδοσιακό
Καλλιτέχνες: Γεώργιος Ζαπουνίδης
Η χαρά ’τελέθεν και η νύφε εψέθεν σα χωράφι͜α, σα τσαπίσματα Έτον οκνερία, ατέ η Μαρία και -ν- ερχίνωσεν τα πείσματα Εγώ επαντρεύτα κι ενοικοκυρεύτα πασ̌κείμ’ για να τσαπίζω το αμπέλ’; Ούτε να θερίζω και να βοτανίζω και να σύρω κόπρι͜α με το πέλ’ Άτσ̌απα, βρε γάρη, ’κ’ επήρες χαπάρι, αδά πη δουλεύ’, μανάχον τρώει; Ομοίασες, τσούνα, τεμπέλτσα γουρούνα, το τεμπέλ’κον τη κυρού σ’ το σόι Έσ’κωσες τη μύτην σο Μητροπολίτην Χάιτε ας παίρουμ’ διαζύγιον Για τ’ εσέν, Μαρία, ’κι χάνω την υεία μ’, ούτε ’ίνουμ’ υποζύγιον Αέτσ’ πα εχωρίγαν, τα δεσμά ελύγαν Καν’νά ατείν’ ’κ’ εποίκανε μωρόν Τώρα η Μαρία σπογγίζ’ τα μαντρία ση κυρού ατ’ς πάντα όντες μερών’
Κείμενο | Επεξήγηση | Ετυμ. Ρίζα | Προέλευση |
---|---|---|---|
αδά | εδώ | ||
αέτσ’ | έτσι | ||
ατέ | αυτή | ||
ατείν’ | αυτοί | ||
ατ’ς | αυτής, της | ||
άτσ̌απα | άραγε, αναρωτιέμαι | acaba/ʿacebā | |
γάρη | (κλητ.) Ε! γυναίκα | karı | |
δουλεύ’ | δουλεύει | ||
ελύγαν | έλιωσαν | ||
επαντρεύτα | παντρεύτηκα | ||
εποίκανε | έκαναν, έφτιαξαν | ποιέω-ῶ | |
ερχίνωσεν | άρχισε | ||
έσ’κωσες | σήκωσες | ||
έτον | ήταν | ||
εχωρίγαν | χωρίστηκαν | ||
εψέθεν | ψήθηκε | ||
’ίνουμ’ | γίνομαι | ||
’κ’ | δεν | οὐκί<οὐχί | |
καν’νά | κανένα | ||
’κι | δεν | οὐκί<οὐχί | |
κυρού | πατέρα | ||
μανάχον | (έναρθρο) μοναχός, μοναχό, (επίρρ) μόνο/μοναχά | ||
μερών’ | μερώνει, ξημερώνει | ||
νύφε | νύφη | ||
οκνερία | οκνηρή, τεμπέλα | ὀκνηρός < ὄκνος | |
όντες | όταν | ||
πα | πάλι, επίσης, ακόμα | ||
παίρουμ’ | παίρνουμε | ||
πασ̌κείμ’ | μήπως, μήπως (και) | πᾶς καί ἔνι | |
πέλ’ | πατόφτυαρο | bel | |
πη | που | ||
σπογγίζ’ | σκουπίζω/ει | ||
σύρω | σέρνω, τραβώ, ρίχνω | ||
’τελέθεν | (ετελέθεν) τελείωσε, εξαντλήθηκε | ||
τεμπέλ’κον | τεμπέλικο/η | tembel/tenbel | |
τεμπέλτσα | τεμπέλα | tembel/tenbel | |
τσούνα | σκύλα | κύων→κύαινα | |
υεία | υγεία | ||
χάιτε | άντε | haydi<hay de (οθωμ.) | |
χαπάρι | χαμπάρι, είδηση, μαντάτο | haber/ḫaber |