.
.
Ση παλαιών τη στράταν

Μακρύν Καϊτέ/Επιτραπέζιο

Στιχουργοί
Συνθέτες
Μακρύν Καϊτέ/Επιτραπέζιο
Στιχουργοί
Συνθέτες
fullscreen
Σην Παναΐαν Σουμελά
και ση Γοργοπηγούσα
τάμαν εποίκα, έψ̌α κερίν
τα πόνια μ’ να ’λαρούσαν

♫

Ανάθεμα το Πουρτένιν¹,
το Κοτρόν¹, το Σπανόν¹ -ι
Ατά εμέν εχώρτσανε
και -ν- ας σ’ ανθρώπ’ς τ’ εμόν -ι

♫

Κλαίνε σε τα ψηλά ραχ̌ι͜ά,
κλαίνε σε τα πουρούλια
Κλαίγ’νε σε και τα πουλόπα
ντ’ εφάζ’νες τα θρυμμούλια

♫

Εμέν οι λύκ’ εσάρεψαν
αρ’ απέσ’ σα Καμένα²
Θα στείλω σε τα λώματα μ’
λερά και ματωμένα
ΚείμενοΕπεξήγησηΕτυμ. ΡίζαΠροέλευση
ανθρώπ’ςανθρώπους
απέσ’μέσα
αρ’εισάγει ή τονίζει πρόταση με ποικίλες σημασιολογικές αποχρώσεις: λοιπόν, άρα, έτσι, επομένως, δηλαδή, τέλος πάντων, τώρα, άντε, με χροιά παρότρυνσης ή επίγνωσης, όπως το τουρκ. ha ἄρα
ας σ’(ας σου) από του, από τότε που/αφότου, (ας σο) από το/τα
ατάαυτά
εμόνδικός/ή/ό μου ἐμοῦ
εποίκαέκανα, έφτιαξα ποιέω-ῶ
εσάρεψαντύλιξαν, περικύκλωσαν, άρεσαν sarmak
εχώρτσανεχώρισαν, ξεχώρισαν
έψ̌αάναψα
θρυμμούλιαψίχουλα
Καμέναπεριοχή κοντά στην Παναγία Σουμελά
κλαίγ’νεκλαίνε
’λαρούσαν(ελαρούσαν) γιατρεύονταν, θεραπεύονταν
λεράακάθαρτα, βρώμικα ὀλερός
λύκ’λύκοι
λώματαρούχα λῶμα/λωμάτιον
πόνια(ονομ.) πόνοι, (αιτ.) πόνους
πουλόπαπουλάκια
ραχ̌ι͜άράχες, βουνά
ΚείμενοΕπεξήγησηΕτυμ. ΡίζαΠροέλ.
ανθρώπ’ςανθρώπους
απέσ’μέσα
αρ’εισάγει ή τονίζει πρόταση με ποικίλες σημασιολογικές αποχρώσεις: λοιπόν, άρα, έτσι, επομένως, δηλαδή, τέλος πάντων, τώρα, άντε, με χροιά παρότρυνσης ή επίγνωσης, όπως το τουρκ. ha ἄρα
ας σ’(ας σου) από του, από τότε που/αφότου, (ας σο) από το/τα
ατάαυτά
εμόνδικός/ή/ό μου ἐμοῦ
εποίκαέκανα, έφτιαξα ποιέω-ῶ
εσάρεψαντύλιξαν, περικύκλωσαν, άρεσαν sarmak
εχώρτσανεχώρισαν, ξεχώρισαν
έψ̌αάναψα
θρυμμούλιαψίχουλα
Καμέναπεριοχή κοντά στην Παναγία Σουμελά
κλαίγ’νεκλαίνε
’λαρούσαν(ελαρούσαν) γιατρεύονταν, θεραπεύονταν
λεράακάθαρτα, βρώμικα ὀλερός
λύκ’λύκοι
λώματαρούχα λῶμα/λωμάτιον
πόνια(ονομ.) πόνοι, (αιτ.) πόνους
πουλόπαπουλάκια
ραχ̌ι͜άράχες, βουνά
Μακρύν Καϊτέ/Επιτραπέζιο
Σημειώσεις
¹ Τοπωνύμια στο παρχάρι του χωριού Άγιος Δημήτριος Κοζάνης (Τοπτσιλάρ’)
² Ορεινή περιοχή που βρίσκεται ανάμεσα στη Χαντζούκα (τοποθεσία Παναγίας Σουμελά) και το Μετζίτ’ (βοσκότοπος της Κρώμνης). Για την ονομασία «Καμένα» υπάρχουν μόνο στοιχεία από την παράδοση. Λέγεται πως, κάποτε, αλλόθρησκοι πήγαν να ληστέψουν το μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά. Οι ληστές, ανάμεσα στα άλλα, θέλησαν να πάρουν και το Εικόνισμα, να το κομματιάσουν, για να πάρει ο καθένας από ένα κομμάτι. Με το πρώτο όμως χτύπημά τους το Εικόνισμα έβαλε φωτιά, θανατώθηκαν οι ιερόσυλοι και κάηκε ο τόπος. Έτσι, ονομάστηκε από τότε Καμένα, και δε βλάστησε η περιοχή ποτέ ύστερα από το γεγονός αυτό. Η ερημιά του χώρου αυτού προκαλεί δέος. Κυκλοφορούν εκεί διάφορα αγρίμια και προπαντός λύκοι, γεγονός που έχει αποτυπωθεί από την ποντιακή μούσα στο παραπάνω δίστιχο.

Ποντιακός Στίχος - Pontian Lyrics 2025

Επικοινωνία: infoDUMMY@pontianlyrics.gr