
Ποιός είδε και ποιός άκουσε κόρην να πολεμήσει [Γιαρ] κόρην να ζώνεται σπαθίν και να βαστά κοντάριν [Γιαρ] και να κατέβει σε γιαλό, να πάει να πολεμήσει! [Γιαρ] Σην έμπαν χίλιους έκοψεν, σην έβγαν δυο χιλιάδες [Γιαρ] και στα κλωθογυρίσματα ’λάχεν τον αδελφόν της [Γιαρ] -Οπίσ’, οπίσω, αδελφέ και καλαντριωμένε [Γιαρ] Τα μάτια μου στραμπήν έχουν, τα χείλη μου φαρμάκι [Γιαρ] Κι αυτή παραπολέμησεν κι ελύθαν τα κουμπιά της [Γιαρ] Κι ελύθαν τα κουμπίτζια της κι εφάνθαν τα στηθιά της [Γιαρ] -Άγουροι, μην κοιτάζετε και μην λιγοθυμάτε [Γιαρ] Κοριτζ̌ι͜ακόν ο πόλεμος, νυφαδιακόν ο κούρσος [Γιαρ] Γυναίκικον έν’ το σπαθίν ντο κόφτ’ τα παλληκάρια!
| Κείμενο | Επεξήγηση | Ετυμ. Ρίζα | Προέλευση |
|---|---|---|---|
| άγουροι | νέοι άνδρες | ||
| γιαρ | αγαπητός/ή/ό, αγάπη | yâr | |
| έβγαν | (αιτιατ. του έξοδος) έξοδο | ||
| έν’ | είναι | ||
| εφάνθαν | φάνηκαν, εμφανίστηκαν | ||
| κοριτζ̌ι͜ακόν | κοριτσίστικος/ο | ||
| κουμπίτζια | κουμπάκια | ||
| κόφτ’ | κόβει | ||
| οπίσ’ | πίσω | ||
| στραμπήν | αστραπή |
| Κείμενο | Επεξήγηση | Ετυμ. Ρίζα | Προέλ. |
|---|---|---|---|
| άγουροι | νέοι άνδρες | ||
| γιαρ | αγαπητός/ή/ό, αγάπη | yâr | |
| έβγαν | (αιτιατ. του έξοδος) έξοδο | ||
| έν’ | είναι | ||
| εφάνθαν | φάνηκαν, εμφανίστηκαν | ||
| κοριτζ̌ι͜ακόν | κοριτσίστικος/ο | ||
| κουμπίτζια | κουμπάκια | ||
| κόφτ’ | κόβει | ||
| οπίσ’ | πίσω | ||
| στραμπήν | αστραπή |

Το τραγούδι καταγράφηκε από τον Ελευθέριο Ελευθεριάδη, κάτοικο Καλλιθέας Αθηνών, ο οποίος το απήγγειλε στον Γεώργιο Βαλαβάνη. Ανήκει κι αυτό στην κατηγορία των τραγουδιών που συνοδεύουν τον χορό «κοτσαγγέλι» - αργός, κυκλικός χορός, με έντονο τελετουργικό χαρακτήρα. Συνήθως τραγουδιέται στο σπίτι του γαμπρού, αμέσως μετά τον γάμο, όταν βάζουν το ανδρόγυνο, στεφανωμένο ακόμη με τα στέφανα του γάμου στο κεφάλι, στον χορό. Οι χορευτές πιάνονται με τα χέρια πλεγμένα και σηκωμένα στο ύψος του στήθους, και κινούνται ρυθμικά, με αργά βήματα, προς τη μια και την άλλη μεριά. Τραγουδούν δύο ομάδες χορευτών: η μία λέει τον πρώτο στίχο κάθε στροφής και η άλλη τον επαναλαμβάνει, προσθέτοντας και τον δεύτερο. Κάθε στροφή ξεκινά με την επωδό «γιαρ», εκτός από την πρώτη, που αρχίζει απευθείας με τον στίχο.
